ಶ್ರೀಮದಾನಂದತೀರ್ಥಭಗವತ್ ಪಾದವಿರಚಿತಾ
ನಖ ಸ್ತುತಿಃ
ಓಂ
ಪಾಂತ್ವಸ್ಮಾನ್
ಪುರುಹೂತ-ವ್ಯೆರಿ-ಬಲವನ್-
ಮಾತಂಗ-ಮಾಧ್ಯದ್-ಘಟಾ-,
ಕುಂಬೋಚ್ಚಾದ್ರಿ-
ವಿಪಾಟನಾಧಿಕ-ಪಟು-
ಪ್ರತ್ಯೇಕ-ವಜ್ರಾಯಿತಾಃ |
ಶ್ರೀಮತ್-ಕಂಠೀರವಾಸ್ಯ-
ಪ್ರತತ-ಸುನಖರಾ
ದಾರಿತಾರಾತಿ-ದೂರ-
ಪ್ರಧ್ವಸ್ತ-ಧ್ವಾಂತ-ಶಾಂತ-
ಪ್ರವಿತತ-ಮನಸಾ
ಭಾವಿತಾ ನಾಕಿವೃಂದ್ಯೆಃ ||
ಲಕ್ಶ್ಮೀಕಾಂತ
ಸಮಂತ ತೋಪಿ ಕಲಯನ್
ನ್ಯೆವೇಶಿತುಸ್ತೇ ಸಮಂ,
ಪಶ್ಯಾಮ್ಯುತ್ತಮವಸ್ತು
ದೂರತರತೋ-
ಅಪಾಸ್ತಂ ರಸೋ ಯೋಷ್ಟಮಃ |
ಯದ್-ರೋಷೋತ್ಕರ-
ದಕ್ಷ-ನೇತ್ರ-ಕುಟಿಲ-
ಪ್ರಾಂತೋತ್ಥಿತಾಗ್ನಿ-ಸ್ಫುರತ್-,
ಖದ್ಯೋತೋಪಮ-
ವಿಸ್ಫುಲಿಂಗ-ಭಸಿತಾ
ಬ್ರಹ್ಮೇಶ-ಶಕ್ರೋತ್ಕರಾಃ ||
ಶ್ರೀಮತ್ ತ್ರಿವಿಕ್ರಮಪಂಡಿತಾಚಾರ್ಯಾ
ವಿರಚಿತ
ವಾಯು ಸ್ತುತಿಃ
ಶ್ರೀಮದ್ - ವಿಷ್ಣ್ವಂಘ್ರಿ-ನಿಷ್ಠ
ಅತಿಗುಣ -
ಗುರುತಮ
ಶ್ರೀಮದಾನಂದತೀರ್ಥ,
ತ್ರ್ಯೆ ಲೋಕ್ಯಾಚಾರ್ಯ-ಪಾದೋ-
ಜ್ಜ್ವಲ-ಜಲಜ-ಲಸತ್-
ಪಾಂಸವೋಅಸ್ಮಾನ್ ಪುನಂತು |
ವಾಚಾಂ ಯತ್ರ ಪ್ರಣೇತ್ರೀ
ತ್ರಿಭುವನಮಹಿತಾ
ಶಾರದಾ ಶಾರದೇಂದು -
ಜ್ಯೋತ್ಸ್ನಾ-ಭದ್ರ-ಸ್ಮಿತಶ್ರೀ
-
ಧವಲಿತ-ಕಕುಭಾ
ಪ್ರೇಮಭಾರಂ ಬಭಾರ || ೧ ||
ಉತ್ಕಂಠಾಕುಂಠ-ಕೋಲಾ-
ಹಲ-ಜವ-ವಿದಿತಾ
ಜಸ್ರ-ಸೇವಾನುವೃದ್ಧ-|
ಪ್ರಾಜ್ಞಾತ್ಮ-ಜ್ಞಾನ-ದೂತಾಂ-
ಧತಮಸ-ಸುಮನೋ-
ಮೌಲಿ-ರತ್ನಾವಲೀನಾಮ್ |
ಭಕ್ತ್ಯುದ್ರೇಕಾವಗಾಡ-
ಪ್ರಘಟನ-ಸಘಟಾತ್-
ಕಾರ-ಸಂಘೃಷ್ಯಮಾಣ-
ಪ್ರಾಂತ-ಪ್ರಾಗ್ರ್ಯಾಂಘ್ರಿ-ಪೀಠೋ-
ತ್ಥಿತ-ಕನಕ-ರಜಃ-
ಪಿಂಜರಾರಂಜಿತಾಶಾಃ || ೨ ||
ಜನ್ಮಾಧಿ-ವ್ಯಾದ್ ಉಪಾಧಿ-
ಪ್ರತಿಹತಿ-ವಿರಹ-
ಪ್ರಾಪಕಾಣಾಂ ಗುಣಾನಾಂ,
ಅಗ್ರ್ಯಾಣಾಮ್ ಅರ್ಪಕಾಣಾಮ್ |
ಚಿರಮ್ ಉದಿತ-ಚಿದಾ-
ನಂದ-ಸಂದೋಹ- ದಾನಾಂ |
ಏತೇಷಾಮೇಷ-ದೋಷ-
ಪ್ರಮುಷಿತ-ಮನಸಾಂ,
ದ್ವೇಷಿಣಾಂ ದೂಷಕಾಣಾಂ
ದ್ಯೆತ್ಯಾನಾಮ್ ಆರ್ತಿಮ್ ಅಂಧೇ
ತಮಸಿ ವಿದಧತಾಂ
ಸಂಸ್ತವೇ ನಾಸ್ಮಿ ಶಕ್ತಃ ||೩||
ಅಸ್ಯಾವಿಷ್ಕರ್ತುಕಾಮಂ
ಕಲಿ-ಮಲ-ಕಲುಷೇ-
ಅಸ್ಮಿನ್-ಜನೇ ಜ್ಞಾನ-ಮಾರ್ಗಂ |
ವಂದ್ಯಂ ಚಂದ್ರ ಇಂದ್ರ-ರುದ್ರ-
ದ್ಯುಮಣಿ-ಫಣಿ-ವಯೋ-
ನಾಯಕಾದ್ಯೆ ರಿಹಾದ್ಯ |
ಮದ್ವಾಖ್ಯಂ ಮಂತ್ರ-ಸಿದ್ಧಂ
ಕಿಮ್ ಉತ ಕೃತವತೋ
ಮಾರುತಸ್ಯ ಅವತಾರಂ
ಪಾತಾರಂ ಪಾರಮೇಷ್ಠ್ಯಂ
ಪದ-ಮ್ ಅಪವಿಪದಃ
ಪ್ರಾಪ್ತುರಾಪನ್ನ-ಪುಂಸಾಮ್ ||೪||
ಉದ್ಯದ್-ವಿದ್ಯುತ್-ಪ್ರಚಂಡಾಂ
ನಿಜ-ರುಚಿ-ನಿಕರ-
ವ್ಯಾಪ್ತ-ಲೋಕಾವಕಾಶೋ,
ಬಿಭ್ರದ್ ಭೀಮೋ ಭುಜೇ ಯೋ-
ಅಭುದಿತ-ದಿನಕರಾಭ್-
ಅಂಗದಾಢ್ಯ-ಪ್ರಕಾಂಡೇ |
ವೀರ್ಯೋದ್ಧಾರ್ಯಾಂ ಗದಗ್ರ್ಯಾಂ
ಅಯಮ್ ಇಹ ಸುಮತಿಂ
ವಾಯುದೇವೋ ವಿದಧ್ಯಾತ್,
ಅಧ್ಯಾತ್ಮ-ಜ್ಞಾನ-ನೇತಾ
ಯತಿ-ವರ-ಮಹಿತೋ
ಭೂಮಿ-ಭೂಷಾ-ಮಣಿರ್ಮೇ ||೫||
ಸಂಸಾರೋತ್ತಾಪ-ನಿತ್ಯೋ-
ಪಶಮದ-ಸದಯ
ಸ್ನೇಹ-ಹಾಸಾಂಬುಪೂರ-,
ಪ್ರೋದ್ಯದ್-ವಿದ್ಯಾನವಿದ್ಯ-
ದ್ಯುತಿ-ಮಣಿ-ಕಿರಣ-
ಶ್ರೇಣಿ-ಸಂಪೂರಿತಾಶಃ |
ಶ್ರೀವತ್ಸಾಂಕಾಧಿವಾಸೋ-
ಉಚಿತತರ-ಸರಳ-
ಶ್ರೀಮಾದಾನಂದತೀರ್ಥ-
ಕ್ಷೀರಾಂಭೋಧಿರ್ವಿಭಿಂದ್ಯಾತ್[
ಭವದಿ ಅನಬಿಮತಂ
ಭೂರಿ ಮೇ ಭೂತಿಹೇತುಃ ||೬||
ಮೂರ್ಧನ್ಯೋಷೋಅಂಜಿಲಿರ್ಮೇ
ದೃಢತರಮ್ ಇಹ ತೇ
ಬದ್ಧ್ಯತೇ, ಬಂದಪಾಶ-
ಚ್ಛೇತ್ರೇ, ದಾತ್ರೇ, ಸುಖಾನಾಂ,
ಭಜತಿ, ಭುವಿ ಭವಿಷ್ಯದ್-
ವಿಧಾತ್ರೇ, ದ್ಯು-ಭರ್ತ್ರೇ |
ಅತ್ಯಂತಂ ಸಂತತಂ ತ್ವಂ
ಪ್ರದಿಶ ಪದ-ಯುಗೇ
ಹಂತ ಸಂತಾಪ-ಭಾಜಾಂ,
ಅಸ್ಮಾಕಂ ಭಕ್ತಿಮ್ ಏಕಾಂ
ಭಗವತ ಉತ ತೇ
ಮಾದವಸ್ಯ ಅಥ ವಾಯೋಃ ||೭||
ಸಾಭ್ರೋಷ್ಣಾಭೀಶು-ಶುಭ್ರ-
ಪ್ರಭಮಭಯ ನಭೋ
ಭೂರಿ-ಭೂಭೃದ್-ವಿಭೂತಿ-,
ಭ್ರಾಜಿಷ್ಣುರ್ಭೂ ಋರ್ಭೂಣಾಂ
ಭವನಮ್ ಅಪಿ ವಿಭೋ
ಅಭೇದಿ ಬಭ್ರೇ ಬಭೂವೇ |
ಯೇನ ಭ್ರೂ-ವಿಭ್ರಮತೇ
ಭ್ರಮಯತು ಸುಭೃಶಂ
ಬಭ್ರುವದ್ ದುರ್ಭೃತಾಶಾನ್,
ಭ್ರಾಂತಿರ್ಭೇದಾವಭಾಸ-
ಸ್ತ್ವಿತಿ ಭಯಮಭಿಭೂ-
ರ್ಭೋಕ್ಷ್ಯತೋ ಮಾಯಿಭಿಕ್ಷೂನ್ ||೮|
ಯೇ ಅಮುಂ ಭಾವಂ ಭಜಂತೇ
ಸುರ-ಮುಖ-ಸುಜನಾ-
ರಾದಿತಂ ತೇ, ತೃತೀಯಂ,
ಭಾಸಂತೇ ಭಸುರೈತೇ
ಸಹಚರ-ಚಲಿತ್ಯೆಃ-
ಚಾಮರೈಚಾರು-ವೇಷಾಃ,
ವೈಕುಂಠೇ ಕಂಠ-ಲಗ್ನ-
ಸ್ಥಿರ-ಶುಚಿ-ವಿಲಸತ್-
ಕಾಂತಿ-ತಾರುಣ್ಯ-ಲೀಲಾ-,
ಲಾವಣ್ಯ ಅಪೂರ್ಣ-ಕಾಂತಾ-
ಕುಚ-ಭರ-ಸುಲಭಾ-
ಶ್ಲೇಷ-ಸಮ್ಮೋದ-ಸಾಂದ್ರಾಃ ||೯||
ಆನಂದಾನ್ ಮಂದ-ಮಂದಾ
ದದತಿ ಹಿ ಮರುತಃ
ಕುಂದ-ಮಂದಾರ-ನಂದ್ಯಾ-,
ವರ್ತಾಮೋದಾನ್ ದಧಾನಾ
ಮೃದು-ಪದಮುದಿತೋದ್
ಗೀತಕ್ಯೆಃ ಸುಂದರೀಣಾಮ್ ೧
ವೃಂದ್ಯೆರಾವಂದ್ಯ-ಮುಕ್ತೇಂದ್-
ವಹಿಮಗು-ಮದನಾ-
ಹೀಂದ್ರ-ದೇವೇಂದ್ರ-ಸೇವ್ಯೇ,
ಮೌಕುಂದೇ ಮಂದಿರೇ ಅಸ್ಮಿನ್
ಅವಿರತ-ಮುದಯನ್
ಮೋದಿನಾಂ ದೇವದೇವ ||೧೦||
ಉತ್ತಪ್ತಾತುತ್ಕಟ-ತ್ವಿಟ್
ಪ್ರಕಟ-ಕಟಕಟ-
ಧ್ವಾನ-ಸಂಘಟ್ಟನೋದ್ಯದ್-
ವಿದ್ಯುದ್-ವ್ಯೂಡ-ಸ್ಫುಲಿಂಗ-
ಪ್ರಕರ-ವಿಕರಣೋತ್-
ಕ್ವಾಥಿತೇ ಬಾದಿತಾಂಗಾನ್ |
ಉದ್ಗಾಡಂ ಪಾತ್ಯಮಾನಾ
ತಮಸಿ ತತ ಇತಃ
ಕಿಂಕರೈಃ ಪಂಕಿಲೇತೇ,
ಪಂಕ್ತಿರ್ಗ್ರಾವ್ಣಾಂ ಗರಿಮ್ಣಾ
ಗ್ಲಪಯತಿ ಹಿ ಭವದ್-
ದ್ವೇಷಿಣೋ ವಿದ್ವದಾದ್ಯ |೧೧|
ಅಸ್ಮಿನ್ನ್ ಅಸ್ಮದ್-ಗುರುಣಾಂ
ಹರಿ-ಚರಣ-ಚಿರ-
ಧ್ಯಾನ-ಸನ್ಮಂಗಲಾನಾಂ,
ಯುಷ್ಮಾಕಂ ಪಾರ್ಶ್ವಭೂಮಿಂ
ದೃತ-ರಣರಣಿಕಃ-
ಸ್ವರ್ಗಿ-ಸೇವ್ಯಾಂ ಪ್ರಪನ್ನಃ |೧|
ಯಸ್ತೂದಾತೇ ಸ ಆಸ್ತೇ-
ಅಧಿಭವ-ಮಸುಲಭ-
ಕ್ಲೇಶ-ನಿರ್ಮೋಕಮಸ್ತ-,
ಪ್ರಾಯಾನಂದಂ ಕಥಂಚಿನ್
ನ ವಸತಿ ಸತತಂ
ಪಂಚ-ಕಷ್ಟೇ ಅತಿಕಷ್ಟೇ ||೧೨|
ಕ್ಷುತ್-ಕ್ಷಾಮಾನ್ ರೂಕ್ಷ-ರಕ್ಷೋ-
ರದ-ಖರ-ನಖರ
ಕ್ಷುಣ್ಣ-ವಿಕ್ಷೋಬಿತಾಕ್ಷಾನ್ |
ಆಮಗ್ನಾನ್ ಅಂಧಕೂಪೇ
ಕ್ಷುರ-ಮುಖ-ಮುಖರೈಃ
ಪಕ್ಷಿಭಿರ್ವಿಕ್ಷತಾಂಗಾನ್ ೧
ಪೂಯಾಸೃಜ್-ಮೂತ್ರ-ವಿಷ್ಠಾ-
ಕೃಮಿ-ಕುಲ-ಕಲಿಲೇ
ತತ್ ಕ್ಷಣ-ಕ್ಷಿಪ್ತ-ಶಕ್ತ್ಯಾ-
ದ್ ಅಸ್ತ್ರ-ವ್ರಾತಾರ್ದಿತಾಂತ್ವದ್-
ದ್ವಿಷ ಉಪಜಿಹತೇ
ವ್ರಜಕಲ್ಪಾ ಜಲೂಕಾಃ |೧೩|
ಮಾತರ್ಮೇ ಮಾತರಿಶ್ವನ್
ಪಿತುರತುಲ-ಗುರೋ
ಭ್ರಾತರಿಷ್ಟಾಪ್ತ-ಬಂಧೋ,
ಸ್ವಾಮಿನ್ ಸರ್ವಾಂತರಾತ್ಮನ್
ಅಜರ ಜರಯಿತಃ
ಜನ್ಮ-ಮೃತ್ಯಾಮಯಾನಾಮ್ |
ಗೋವಿಂದೇ ದೇಹಿ ಭಕ್ತಿಂ
ಭವಿತಿ ಚ ಭಗವನ್
ಊರ್ಜಿತಾಂ ನಿರ್ನಿಮಿತ್ತಾಂ,
ನಿರ್ವ್ಯಾಜಾಂ ನಿಶ್ಚಲಾಂ
ಸದ್-ಗುಣ-ಗಣ-ಬೃಹತೀಂ
ಶಾಶ್ವತೀಮ್ ಆಶು ದೇವ ||೧೪||
ವಿಷ್ಣೋರತ್ಯುತ್ತಮತ್ವಾತ್-
ಅಖಿಲ-ಗುಣ-ಗಣ್ಯೆಃ
ತತ್ರ ಭಕ್ತಿಂ ಗರಿಷ್ಟಾಂ,
ಸಂಶ್ಲಿಷ್ಟೇ ಶ್ರೀ-ಧರಾಭ್ಯಾಮ್-
ಅಮುಮ್ ಅಥ, ಪರಿವಾ-
ರಾತ್ಮನಾ ಸೇವಕೇಷು |
ಯಃ ಸಂಧತ್ತೇ
ವಿರಿಂಚ-ಶ್ವಸನ-ವಿಹಗಪಾ-
ಅನಂತ-ರುದ್ರ ಇಂದ್ರ-ಪೂರ್ವೇಷ್ವ-,
ಆದ್ಯಾಯಂ-ತಾರತಮ್ಯಂ,
ಸ್ಪುಟಮ್ ಅವತಿ, ಸದಾ
ವಾಯು ಅಸ್ಮದ್-ಗುರುಸ್ತಮ್ ||೧೫||
ತತ್ವ-ಜ್ಞಾನ್ ಮುಕ್ತಿಭಾಜಃ
ಸುಖಯಸಿ ಹಿ ಗುರೋ
ಯೋಗ್ಯತಾ-ತಾರತಮ್ಯಾತ್,
ಆದತ್ಸೇ ಮಿಶ್ರ-ಬುದ್ಧೀನ್
ತ್ರಿದಿವ-ನಿರಯ-ಭೂ-
ಗೋಚರಾನ್ ನಿತ್ಯ-ಬದ್ಧಾನ್ |
ತಾಮಿಸ್ರಾಂಧಾದಿಕಾಖ್ಯೇ
ತಮಸಿ ಸುಬಹುಲಂ
ದುಃಖಯಸ್ ಅನ್ಯಥಾ-ಜ್ಞಾನ್,
ವಿಷ್ಣೋ ಆಜ್ಞಾಭಿಇತ್ಥಂ
ಶ್ರುತಿ-ಶತ-ಮಿತಿಹಾ-
ಸಾದಿ ಚಾಕರ್ಣಯಾಮಃ ||೧೬||
ವಂದೇ ಹಂ ತಾಂ ಹನೂಮಾನ್
ಇತಿ ಮಹಿತ-ಮಹಾ-
ಪೌರುಷೋ ಬಾಹುಶಾಲಿ,
ಖ್ಯಾತಸ್ತೇ ಅಗ್ರೋ ಅವತಾರಃ
ಸಹಿತ ಇಹ ಬಹು-
ಬ್ರಹ್ಮಚರ್ಯಾದಿ-ಧರ್ಮೈಃ |
ಸಸ್ನೇಹಾನಾಂ ಸಹಸ್ವಾನ್
ಅಹರ ಹರಹಿತಂ
ನಿರ್ದಹನ್ ದೇಹಭಾಜಾಂ,
ಅಂಹೋ ಮೋಹ ಅಪಹೋ ಯಃ
ಸ್ಪ್ರಹಯತಿ ಮಹತೀಂ
ಭಕ್ತಿಮ್ ಅದ್ಯಾಪಿ ರಾಮೇ |೧೭|
ಪ್ರಾಕ್ ಪಂಚಾಶತ್-ಸಹಸ್ರೈಃ
ವ್ಯೆವಹಿತ-ಮ್ ಅಮಿತಂ
ಯೋಜನ್ಯೆಃ ಪರ್ವತಂ ತ್ವಂ,
ಯಾವತ್ ಸಂಜೀವನಾದ್ಯೌ-
ಷದ-ನಿಧಿಮಧಿಕ-
ಪ್ರಾಣ ಲಂಕಾಮ್ ಅನ್ಯೆಷೀಃ |
ಅದ್ರಾಕ್ಷೀತ್ ಉತ್ಪತಂತಂ
ತತ ಉತ ಗಿರಿಮ್ ಉತ್
ಪಾಟಯಂತಂ ಗೃಹಿತ್ವಾ ಯಾಂತಾಮ್,
ಖೇ ರಾಘವಾಂಘ್ರೌ,
ಪ್ರಣತಮ್ ಅಪಿ, ತದ್ಯೆ-
ಏಕ-ಕ್ಷಣೇ ತ್ವಾಂ ಹಿ ಲೋಕಃ |೧೮|
ಕ್ಷಿಪ್ತಃ ಪಶ್ಚಾತ್ ಸಲೀಲಂ
ಶತಮ್ ಅತುಲ-ಮತೇ
ಯೋಜನಾನಾಂ ಸ ಉಚ್ಚ-
ತಾವದ್ ವಿಸ್ತಾರವಾಂಶ್ಚಾ-
ಪ್ಯುಪಲ-ಲವ, ಇವ
ವ್ಯಗ್ರ-ಬುದ್ಧ್ಯಾತ್ವಯ ಅತಃ |
ಸ್ವ-ಸ್ವ-ಸ್ಥಾನ-ಸ್ಥಿತಾತಿ-
ಸ್ಥಿರ-ಶಕಲ-ಶಿಲಾ-
ಜಾಲ-ಸಂಶ್ಲೇಷ-ನಷ್ಟ-
ಚ್ಛೇದಾಂಕಃ ಪ್ರಾಗಿವಾಭೂತ್
ಕಪಿ-ವರ-ವ, ಪುಷಃ ತೇ
ನಮಃ ಕೌಶಲಾಯ ||೧೯||
ದೃಷ್ಟ್ವಾ ದುಷ್ಟಾಧಿಪೋರಃ,
ಸ್ಫುಟಿತ-ಕನಕ-ಸದ್-
ವರ್ಮ-ಘೃಷ್ಟಾಸ್ಥಿ-ಕೂಟಂ,
ನಿಷ್ಪಿಷ್ಟಂ ಹಾಟಕಾದ್ರಿ-
ಪ್ರಕಟ-ತಟ-ತಟಾ-
ಕಾತಿ-ಶಂಕೋ ಜನೋಅಭೂತ್ |
ಯೇನಾ ಅಜೌ ರಾವಣಾರಿ-
ಪ್ರಿಯ-ನಟನ-ಪಟುಃ
ಮುಷ್ಟಿ ಇಷ್ಟಂ ಪ್ರದೇಷ್ಟುಂ,
ಕಿಂ ನೇಷ್ಟೇ ಮೇ ಸ ತೇಷ್ಟಾ-
ಅಪದ-ಕಟಕ-ತಟಿತ್-
ಕೋಟಿ-ಭಾಮೃಷ್ಟ-ಕಾಷ್ಟಃ ||೨೦||
ದೇವ್ಯಾದೇಶ-ಪ್ರಣೀತಿ-
ದ್ರುಹಿಣ-ಹರ-ವರಾ-
ವಧ್ಯ-ರಕ್ಷೋ-ವಿಘಾತಾದ್-,
ಆದ್ಯ ಅಸೆವೋದ್ಯದ್-ದಯಾರ್ದ್ರಃ
ಸಹಭುಜಮ್ ಅಕರೋತ್
ರಾಮ-ನಾಮಾ ಮುಕುಂದಃ |
ದುಷ್ಪ್ರಾಪೇ ಪಾರಮೇಷ್ಟ್ಯೇ
ಕರತಲಮ್ ಅತುಲಂ
ಮೂರ್ದ್ನಿ ವಿನ್ಯಸ್ಯ ಧನ್ಯಂ,
ತನ್ವನ್ ಭೂಯಃಪ್ರಭೂತ-
ಪ್ರಣಯ-ವಿಕಿಸಿತಾಬ್ಜೇ-
ಕ್ಷಣಸ್ತ್ವೇಕ್ಷಮಾಣಃ |೨೧|
ಜಘ್ನೇ ನಿಘ್ನೇನ ವಿಘ್ನೋ
ಬಹುಲ-ಬಲ-ಬಕ-
ಧ್ವಂಸನಾದ್ ಯೇನ ಶೋಚದ್,
ವಿಪ್ರಾನುಕ್ರೋಶ- ಪಾಶ್ಯೆಃ
ಅಸು-ವಿಧೃತಿ-ಸುಖ-
ಸ್ಯೆ ಕಚಕ್ರಾ-ಜನಾನಾಮ್ |
ತಸ್ಮ್ಯೆ ತೇ ದೇವ ಕುರ್ಮಃ
ಕುರುಕುಲ-ಪತಯೇ
ಕರ್ಮಣಾ ಚ ಪ್ರಣಾಮಾನ್,
ಕಿರ್ಮೀರಂ ದುರ್ಮತೀನಾಂ
ಪ್ರಥಮಮಥ ಚ ಯೋ
ನರ್ಮಣಾ ನಿರ್ಮಮಾಥ |೨೨|
ನಿರ್ಮೃದ್ನನ್ನ್ ಅತ್ಯಯತ್ನಂ
ವಿಜರ-ವರ ಜರಾ-
ಸಂಧ-ಕಾಯಾಸ್ಥಿ-ಸಂಧೀನ್,
ಯುದ್ದೇ ತ್ವಂ ಸ್ವಧ್ವರೇವಾ
ಪಶುಮಿವ ದಮಯನ್
ವಿಷ್ಣು-ಪಕ್ಷ-ದ್ವಿಡೀಶಮ್ |
ಯಾವತ್ ಪ್ರತ್ಯಕ್ಷ-ಭೂತಂ
ನಿಖಿಲ-ಮಖ-ಭುಜಂ
ತರ್ಪಯಾಮಾಸಿಥಾಸೌ,
ತಾವತ್ಯಾಯೋಜಿ ತೃಪ್ತ್ಯಾ
ಕಿಮು ವದ ಭಗವನ್
ರಾಜಸೂಯಾಶ್ವಮೇಧೇ ||೨೩||
ಕ್ಷ್ವೇಲಾಕ್ಷೀಣಾಟ್ಟಹಾಸಂ
ತವ ರಣಮರಿ-ಹನ್
ಉದ್ಗದೋದ್ದಾಮ-ಬಾಹೋ,
ಬಹ್ವ ಕ್ಷೋಹಿಣ್ಯನೀಕ-
ಕ್ಷಪಣ-ಸುನಿಪುಣಂ
ಯಸ್ಯ ಸರ್ವೋತ್ತಮಸ್ಯ |
ಶುಶ್ರೂಷಾರ್ಥಂ ಚಕರ್ಥ
ಸ್ವಯಮಯ-ಮಿಹ ಸಂ-
ವಕ್ತುಮಾನಂದತೀರ್ಥ-,
ಶ್ರೀಮನ್ನಾಮನ್ ಸಮರ್ಥಃ
ತ್ವಮಪಿ ಹಿ ಯುವಯೋಃ
ಪಾದಪದ್ಮಂ ಪ್ರಪದ್ಯೇ ||೨೪||
ದ್ರುಹ್ಯಂತೀಂ ಹೃದ್-ರುಹಂ ಮಾಂ
ದ್ರುತ-ಮನಿಲ ಬಲಾದ್,
ದ್ರಾವಯಂತೀಮವಿದ್ಯಾ-,
ನಿದ್ರಾಂ ವಿದ್ರಾವ್ಯ ಸದ್ಯೋ-
ರಚನ-ಪಟುಮಥಾ
ಪಾದ್ಯ ವಿದ್ಯಾ-ಸಮುದ್ರ |
ವಾಗ್ದೇವೀ ಸಾ ಸುವಿದ್ಯಾ-
ದ್ರವಿಣ-ದ ವಿದಿತಾ ದ್ರೌಪದೀ
ರುದ್ರ-ಪತ್ನ್ಯಾ-
ದ್ಯುದ್ರಿಕ್ತಾ ದ್ರಾಗಭದ್ರಾತ್
ರಹಯತು ದಯಿತಾ
ಪೂರ್ವಭೀಮಾಜ್ಞಯಾ ತೇ ||೨೫||
ಯಾಭ್ಯಾಂ ಶುಶೄಷುರಾಸೀಃ
ಕುರು-ಕುಲ-ಜನನೇ
ಕ್ಷತ್ರ-ವಿಪ್ರೋದಿತಾಭ್ಯಾಂ,
ಬ್ರಹ್ಮಭ್ಯಾಂ ಬ್ರಹ್ಮಿತಾಭ್ಯಾಂ,
ಚಿತಿ-ಸುಖ-ವಪುಷಾ
ಕೃಷ್ಣ-ನಾಮಾಸ್ಪದಾಭ್ಯಾಮ್ |
ನಿರ್ಭೇದಾಭ್ಯಾಂ ವಿಶೇಶಾದ್
ದ್ವಿ-ವಚನ-ವಿಷಯಾ-
ಭ್ಯಾಮ್ ಉಭಾಭ್ಯಾಮಮೂಭ್ಯಾಂ
ತುಭ್ಯಂ ಚ ಕ್ಷೇಮದೇಭ್ಯಃ
ಸರಸಿಜ-ವಿಲಸ-
ಲೋಚನೇಭ್ಯೋ ನಮೋಸ್ತು ||೨೬||
ಗಚ್ಛನ್ ಸೌಗಂಧಿಕಾರ್ಥಂ
ಪಥಿ ಸ ಹನುಮತಃ
ಪುಚ್ಛಮ್ ಅಚ್ಛಸ್ಯ ಭೀಮಃ
ಪ್ರೋದ್ದರ್ತುಂ ನಾಶಕತ್ ಸಃ
ತ್ವಮುಮ್ ಉರು-ವಪುಷಾ
ಭೀಷಯಾಮಾಸ ಚೇತಿ |
ಪೂರ್ಣ-ಜ್ಞಾನೌಜಸೋಸ್ತೇ
ಗುರುತಮ ವಪುಷೋಃ
ಶ್ರೀಮದಾನಂದತೀರ್ಥ-,
ಕ್ರೀಡಾ-ಮಾತ್ರಂ ತದೇತತ್
ಪ್ರಮದ-ದ ಸುಧೀಯಾಂ
ಮೋಹಕ ದ್ವೇಷಭಾಜಾಮ್ ||೨೭||
ಬಹ್ವೀಃ ಕೋಟೀರ ಟೀಕಃ
ಕುಟುಇಲ-ಕಟು-ಮತೀನ್
ಉತ್ಕಟಾಟೋಪ-ಕೋಪಾನ್,
ದ್ರಾಕ್ ಚ ತ್ವಂ ಸತ್ವರತ್ವಾತ್-
ಶರಣದ ಗದಯಾ
ಪೋಥಯಾಮಾಸಿಥ ಅರೀನ್ |
ಉನ್ಮಥ್ಯ ಅತಥ್ಯ-ಮಿಥ್ಯಾ-
ತ್ವ-ವಚನ-ವಚನಾನ್-
ಉತ್ಪಥಾ-ತಾಂಸ್ತಥ ಅನ್ಯಾನ್
ಪ್ರಾಯಚ್ಛಃ ಸ್ವ-ಪ್ರಿಯಾಯ್ಯೆ
ಪ್ರಿಯತಮ-ಕುಸಮಂ
ಪ್ರಾಣ ತಸ್ಮ್ಯೆ ನಮಸ್ತೇ ||೨೮||
ದೇಹಾದುತ್ಕ್ರಾಮ್ ಇತಾನಾ-
ಮ್ ಅಧಿಪತಿ-ಅಸತಾಂ
ಅಕ್ರಮಾದ್ ವಕ್ರ-ಬುದ್ದಿಃ,
ಕ್ರುದ್ದಃ ಕ್ರೋದ್ಯೆಕ-ವಶ್ಯಃ
ಕ್ರಿಮಿಇವ ಮಣಿಮಾನ್
ದುಷ್ಕೃತೀ ನಿಷ್ಕ್ರಿಯಾರ್ಥಮ್|
ಚಕ್ರೇ-ಭೂ-ಚಕ್ರಮ್ ಏತ್ಯ
ಕ್ರಕಚಮ್ ಇವ ಸತಾಂ
ಚೇತಸಃ ಕಷ್ಟ-ಶಾಸ್ತ್ರಂ,
ದುತರ್ಕಂ ಚಕ್ರಪಾಣೇಃ
ಅಗುಣ-ಗಣ-ವಿರಹಂ
ಜೀವಿತಾಂ ಚಾಧಿಕೃತ್ಯ ||೨೯||
ತದ್-ದುಷ್ಪ್ರೇಕ್ಷಾನುಸಾರಾತ್
ಕತಿಪಯ-ಕುನರೈಃ-
ಆದೃತೋನೆಯೃರ್ವಿಸೃಷ್ಟೋ,
ಬ್ರಹ್ಮಾಹಂ ನಿರ್ಗುಣೋಹಂ
ವಿತಥ-ಮಿದಮಿತಿ
ಹ್ಯೇಷ ಪಾಷಂಡವಾದಃ |
ತದ್-ಯುಕ್ತ್ಯಾಭಾಸ-ಜಾಲ-
ಪ್ರಸರ-ವಿಷ-ತರೂ-
ದ್ದಾಹ-ದಕ್ಷ-ಪ್ರಮಾಣ-,
ಜ್ವಾಲಾ-ಮಾಲಾಧರೋಆಗ್ನಿಃ
ಪವನ ವಿಜಯತೇ
ತೇಅವತಾರತ್ರತೀಯಃ ||೩೦||
ಆಕ್ರೋಶಂತೋ ನಿರಾಶಾಃ
ಭಯ-ಭರ-ವಿವಶ-
ಸ್ವಾಶಯಾಃ ಚಿನ್ನದರ್ಪಾಃ
ವಾಶಂತೋ ದೇಶ-ನಾಶ
ತ್ವಿತಿ ಬತ ಕುಧಿಯಾಂ
ನಾಶಮ್ ಆಶಾ ದಶಾಶು |
ಧಾವಂತೋ ಅಶ್ಲೀಲ-ಶಿಲಾ
ವಿತಥ-ಶಪಥ-ಶಾಪ ಅಶಿವಾಃ
ಶಾಂತ-ಶೌರ್ಯಾಃ
ತ್ವದ್-ವ್ಯಾಕ್ಯ-ಸಿಂಹನಾದೇ
ಸಪದಿ ದದೃಶಿರೇ
ಮಾಯೀ-ಗೋಮಾಯಿವಸ್ತೇ ||೩೧||
ತ್ರಿಷ್ವಪ್ಯೇವಾವತಾರೇ
ಷ್ವ ಅಭಿ-ಅಪಘೃಣಂ
ಹಿಂಸಿತೋ ನಿರ್ವಿಕಾರಃ,
ಸವಜ್ಞಃ ಸರ್ವಶಕ್ತಿಃ
ಸಕಲ-ಗುಣ-ಗಣಾ-
ಪೂರ್ಣ-ರೂಪ-ಪ್ರಗಲ್ಭಃ |
ಸ್ವಚ್ಛಃ ಸ್ವಚ್ಛಂದ-ಮೃತ್ಯುಃ
ಸುಖಯಸಿ ಸುಜನಂ
ದೇವಕಿಂ ಚಿತ್ರಮತ್ರ,
ತ್ರಾತಾ ಯಸ್ಯ ತ್ರಿಧಾಮಾ
ಜಗುದತ ವಶಗಂ
ಕಿಂಕರಾಃ ಶಂಕರಾದ್ಯಾಃ |೩೨|
ಉದ್ಯನ್ಮಂದ-ಸ್ಮಿತಶ್ರೀ-
ಮೃದು ಮಧು-ಮಧುರಾ,
ಲಾಪ- ಪೀಯೂಷ-ಧಾರಾ-
ಪೂರಾಸೇಕೋಪಶಾಂತಾ-
ಸುಖ-ಸುಜನ-ಮನೋ-
ಲೋಚನ ಆಪೀಯ ಮಾನಮ್ |
ಸಂದ್ರಕ್ಷ್ಯೇ ಸುಂದರಂ ಸಂ-
ದುಹದಿಹ ಮಹದ್-
ಆನಂದಮ್ ಆನಂದತೀರ್ಥ,
ಶ್ರೀಮದ್-ವಕ್ತ್ರೇಂದು-ಬಿಂಬಂ
ದುರಿತ-ನುದುದಿತಂ
ನಿತ್ಯದ್ ಅಹಂ ಕದಾ ನು ||೩೩||
ಪ್ರಾಚೀನಾಚೀರ್ಣ-ಪುಣ್ಯೋ-
ಚ್ಚಯ-ಚತುರ-ತರ-
ಆಚಾರತಚಾರು-ಚಿತ್ತಾನ್,
ಅತ್ಯುಚ್ಚಾಂ ರೋಚಯಂತೀಂ
ಶ್ರುತಿ-ಚಿತ-ವಚನಾಂ
ಛ್ರಾವಕಾಂಶ್ಛೋದ್ಯ-ಚುಂಚೂನ್|
ವ್ಯಾಖ್ಯಾಂ ಉತ್ಪಾತ-ದುಃಖಾಂ
ಚಿರಮ್ ಉಚಿತ-ಮಹಾ
ಚಾರ್ಯ ಚಿಂತಾರತಾಂತೇ,
ಚಿತ್ರಾಂ ಸಚ್ಛಾಸ್ತ್ರ-ಕರ್ತಃ-
ಚರಣ-ಪರಿಚರಾಂ-
ಛ್ರಾವಯ ಅಸ್ಮಾಂಶ್ಚ ಕಿಂಚಿತ್ ||೩೪||
ಪೀಠೇ ರತ್ನೋಪಕ್ಲೃಪ್ತೇ
ರುಚಿರ-ರುಚಿ-ಮಣಿ-
ಜ್ಯೋತಿಷಾ ಸನ್ನಿಷಣ್ಣಂ
ಬ್ರಹ್ಮಾಣಂ ಭಾವಿನಂ ತ್ವಾಂ
ಜ್ವಲತಿ ನಿಜಪದೇ
ವ್ಯೆದಿಕಾದ್ಯಾ ಹಿ ವಿದ್ಯಾಃ |
ಸೇವಂತೇ ಮೂರ್ತಿಮತ್ಯಃ
ಸುಚರಿತ ಚರಿತಂ
ಭಾತಿ ಗಂಧರ್ವ-ಗೀತಂ,
ಪ್ರತ್ಯೇಕಂ ದೇವ-ಸಂಸತ್-
ಸ್ವಪಿ ತವ ಭಗವನ್
ನರ್ತಿತ-ದ್ಯೋ-ವಧೂಷು ||೩೫||
ಸಾನುಕ್ರೋಶ್ಯೆಃ ಅಜಸ್ರಂ
ಜನಿ-ಮೃತಿ-ನಿರಯಾ-
ದ್ಯು ಉರ್ಮಿ-ಮಾಲ ಆವಿಲೇ ಅಸ್ಮಿನ್,
ಸಂಸಾರಾಬ್ಧೌ ನಿಮಗ್ನಾಂ
ಛರಣ-ಮ್ ಅಶರಣಾ-
ನ್ ಇಚ್ಛತೋ ವೀಕ್ಷ್ಯ ಜಂತೂನ್ |
ಯುಷ್ಮಾಭಿಃ ಪ್ರಾರ್ಥಿತಃ ಸನ್
ಜಲನಿಧಿ-ಶಯನಃ
ಸತ್ಯವತ್ಯಾಂ ಮಹರ್ಷೇಃ
ವ್ಯಕ್ತಃ ಚಿನ್ಮಾತ್ರಾ-ಮೂರ್ತಿಃ
ನ ಖಲು ಭಗವತಃ
ಪ್ರಾಕೃತೋ ಚಾತು ದೇಹಃ |೩೬||
ಅಸ್ತ-ವ್ಯಸ್ತಂ ಸಮಸ್ತ
ಶೃತಿ-ಗತಮ್ ಅಧಮ್ಯೆಃ
ರತ್ನ-ಪೂಗಂ ಯಥಾ ಅಂಧ್ಯೆಃ
ಅರ್ಥಂ ಲೋಕೋಪಕೃತ್ಯೆ
ಗುಣ-ಗಣ-ನಿಲಯಃ
ಸೂತ್ರಯಾಮಾಸ ಕೃತ್ಸ್ನಮ್ |
ಯೋಅಸೌ ವ್ಯಾಸಾಭಿಧಾನಃ-
ತಮಹಮ್ ಅಹರಹಃ
ಭಕ್ತಿತಃತ್ವತ್-ಪ್ರಸಾದಾತ್,
ಸದ್ಯೋ ವಿದ್ಯೋಪಲಬ್ಧ್ಯೆ
ಗುರುತಮಮ್ ಅಗುರುಂ
ದೇವದೇವಂ ನಮಾಮಿ ||೩೭||
ಆಜ್ಞಾಮನ್ಯೆರಧಾರ್ಯಾಂ
ಶಿರಸಿ ಪರಿಸರದ್-
ರಶ್ಮಿ-ಕೋಟೀರ-ಕೋಟೌ,
ಕೃಷ್ಣಸ್ಯಾಕ್ಲಿಷ್ಟ-ಕರ್ಮಾ
ದಧದನು-ಸರಣಾ-
ದರ್ಥಿತೋ ದೇವ-ಸಂಘ್ಯೆಃ |
ಭೂಮಾವಾಗತ್ಯ ಭೂಮನ್
ಅಸುಕರಮಕರೋಃ
ಬ್ರಹ್ಮಸೂತ್ರಸ್ಯ ಭಾಷ್ಯಂ,
ದುರ್ಭಾಷ್ಯಂ ವ್ಯಸ್ಯ ದಸ್ಯೋಃ
ಮಣಿಮತ ಉದಿತಂ
ವೇದ-ಸದ್-ಯುಕ್ತಿಭಿತ್ವಮ್ ||೩೮||
ಭೂತ್ವಾ ಕ್ಷೇತ್ರೆ ವಿಶುದ್ಧೇ
ದ್ವಿಜ-ಗಣ-ನಿಲಯೇ
ರೂಪ್ಯಪೀಠಾಭಿಧಾನೇ
ತತ್ರಾಪಿ ಬ್ರಹ್ಮಜಾತಿಃ-
ತ್ರಿಭುವನ-ವಿಶದೇ
ಮದ್ಯಗೇಹಾಖ್ಯ-ಗೇಹೇ |
ಪಾರಿವ್ಯಾಜ್ಯಾಧಿರಾಜಃ
ಪುನರಪಿ ಬದರೀಂ
ಪ್ರಾಪ್ಯ ಕೃಷ್ಣಂ ಚ ನತ್ವಾ,
ಕೃತ್ವಾ ಭಾಷ್ಯಾಣಿ ಸಮ್ಯಕ್
ವ್ಯತುನತ ಚ ಭವಾನ್
ಭಾರತಾರ್ಥಪ್ರಕಾಶಮ್ ||೩೯||
ವಂದೇ ತಂ ತ್ವಾ ಸುಪೂರ್ಣ
ಪ್ರಮತಿ-ಮನುದಿನಾ-
ಸೇವಿತಂ ದೇವವೃಂದ್ಯೆಃ
ವಂದೇ ವಂದಾರುಮೀಶೇ
ಶ್ರಿಯ ಉತ ನಿಯತಂ
ಶ್ರೀಮದಾನಂದತೀರ್ಥಮ್ |
ವಂದೇ ಮಂದಾಕಿನಿ-ಸತ್-
ಸರಿದಮಲ-ಜಲಾ-
ಸೇಕ-ಸಾಧಿಕ್ಯ-ಸಂಗಂ,
ವಂದೇಹಂ ದೇವ ಭಕ್ತ್ಯಾ
ಭವ-ಭಯ-ದಹನಂ
ಸಜ್ಜನಾನ್ ಮೋದಯಂತಮ್ ||೪೦||
ಸುಬ್ರಹ್ಮಣ್ಯಾಖ್ಯ-ಸೂರೇಃ
ಸುತ ಇತಿ ಸುಭೃಶಂ
ಕೇಶವಾನಂದತೀರ್ಥ-,
ಶ್ರೀಮತ್-ಪಾದಾಬ್ಜ-ಭಕ್ತಃ
ಸ್ತುತಿಮಕೃತ ಹರೇಃ
ವಾಯುದೇವಸ್ಯ ಚಾಸ್ಯ |
ತತ್-ಪಾದಾರ್ಚಾದರೇಣ
ಗ್ರಥಿತ-ಪದ-ಲಸ-
ನ್ಮಾಲಯಾ ತ್ವೇತಯಾ ಯೇ,
ಸಂರಾಧ್ಯಾಮೂ ನಮಂತಿ
ಪ್ರತತ-ಮತಿ-ಗುಣಾ
ಮುಕ್ತಿಮೇತೇ ವ್ರಜಂತಿ ||೪೧||
ಇತಿ ಶ್ರೀಮತ್ ತ್ರಿವಿಕ್ರಮಪಂಡಿತಾಚಾರ್ಯ
ವಿರಚಿತಾ ವಾಯುಸ್ತುತಿಃ ಸಮಾಪ್ತಾ ||
ಓಂ
ಪಾಂತ್ವಸ್ಮಾನ್
ಪುರುಹೂತ-ವ್ಯೆರಿ-ಬಲವನ್-
ಮಾತಂಗ-ಮಾಧ್ಯದ್-ಘಟಾ-,
ಕುಂಬೋಚ್ಚಾದ್ರಿ-
ವಿಪಾಟನಾಧಿಕಪ್ರತ್ಯೇಕ-ವಜ್ರಾಯಿತಾಃ |
ಶ್ರೀಮತ್-ಕಂಠೀರವಾಸ್ಯ-
ಪ್ರತತ-ಸುನಖರಾ
ದಾರಿತಾರಾತಿ-ದೂರ-
ಪ್ರದ್ವಸ್ತ-ಧ್ವಾಂತ-ಶಾಂತ-
ಪ್ರವಿತತ-ಮನಸಾ
ಭಾವಿತಾ ನಾಕಿವೃಂದ್ಯೆಃ
ಲಕ್ಶ್ಮೀಕಾಂತ
ಸಮಂತ ತೋಪಿ ಕಲಯನ್
ನ್ಯೆವೇಶಿತುಸ್ತೇ ಸಮಂ,
ಪಶ್ಯಾಮ್ಯುತ್ತಮವಸ್ತು
ದೂರತರತೋ-
ಪಾಸ್ತಂ ರಸೋ ಯೋಷ್ಟಮಃ |
ಯದ್-ರೋಷೋತ್ಕರ-
ದಕ್ಷ-ನೇತ್ರ-ಕುಟಿಲ-
ಪ್ರಾಂತೋತ್ಥಿತಾಗ್ನಿ-ಸ್ಫುರತ್-,
ಖದ್ಯೋತೋಪಮ-
ವಿಸ್ಫುಲಿಂಗ-ಬಸಿತ
ಬ್ರಹ್ಮೇಶ-ಶಕ್ರೋತ್ಕರಾಃ